Wie aan SEO of Search Engine Optimization wil doen, laat zijn website zo goed mogelijk aansluiten bij de zoekopdracht van zijn doelpubliek. Zo help je Google om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Een SEO-traject is echter intensief, en behoeft veel kennis en geduld. Dus ga gerust even zitten en neem iets te drinken, dan vliegen we er samen in.
First things first: in de eerste fase bekijken we of je website wel goed geïndexeerd wordt door Google. We onderzoeken vervolgens bij welke zoekresultaten jouw website verschijnt, en op welke pagina. We achterhalen ook je gemiddelde Google ranking zodat we kunnen meten hoe de SEO-inspanningen je plaats in Google beïnvloeden.
De tweede stap bestaat uit meer zichtbaarheid krijgen op Google door je bedrijf te registreren. Dit is gratis in te stellen, en je kan er reviews ontvangen, foto's van je diensten of producten tonen en je telefoonnummer en openingsuren aan toevoegen.
Vervolgens bekijken we de inhoud van je website. We brengen in kaart welke relevante zoekwoorden er al op je website staan, en of dit voldoende is om je positie in de zoekresultaten te behouden. We gaan ook na op welke andere zoekwoorden je gevonden wil worden, en we staan uitgebreid stil bij de zoektermen die je doelgroep gebruikt om jouw diensten te vinden.
Deze zoekwoorden zetten we vervolgens op de frontend en in de backend van je website. We zetten ze in titels en paginabeschrijvingen, maar ook in andere communicatiedragers zoals de titel van je foto's. We bespreken daarna samen welke zoekwoorden (vaker) moeten verschijnen op je website, en we stellen hier een contentplan voor op. Deze fase van het traject kan maanden tot jaren duren, maar het loont de moeite wanneer je website gratis op de eerste plaats verschijnt in Google.
Wie geen jaren wil wachten om bovenaan te verschijnen, kan een shortcut nemen door te betalen om bovenaan te verschijnen. Deze vorm van adverteren heet SEA (Search Engine Advertising), en kan al vanaf 100 euro advertentiebudget per maand. Hier lees je er meer over.